Pulang Ke Pangkal Jalan Ketika Berada Dipuncak Kejayaan - CrazyDuck -->

Header Ads

Pulang Ke Pangkal Jalan Ketika Berada Dipuncak Kejayaan

Aku Fikir Aku Punya Segalanya

“Ini satu peringatan kepada kita semua, terutama untuk diri aku sendiri.” Ah Zam menyambung.

“Kadang-kadang bila kita sudah berjaya kumpul duit dan harta pakai segak dan guna barang branded – kita jadi lupa diri.
.
corvette-car-collection

“Apa pun yang kita dapat, sekalipun dari usaha kita, tetap Allah juga yang mengizinkannya.”
2.    I reached the pinnacle of success in the business world. In others’ eyes, my life is an epitome of success. – Steve Jobs
3. And you know one moment I was there, totally thinking that I have everything under control, thinking that I've reached the pinnacle of my life. But the next moment, I have just lost it. - Dr. Richard Teo

“Aku cakap macam ni bukan apa, pernah dulu waktu aku mula bisnes, macam-macam cara yang aku cuba – tak menjadi.”
“Kemudian aku berhenti sekejap dari rat race, renung balik apa yang aku buat dan apa yang aku tak buat.”.
“Sebenarnya banyak benda tentang keimanan dan keagamaan yang aku tak buat.”
“Atas nasihat seorang kawan yang kuat ke masjid, aku belajar mendalami kehidupan sebagai seorang Muslim.”
“Aku ambil contoh peniaga Muslim yang berjaya.  Ikut dan tiru cara dia orang.  Alhamdulillah… aku bersyukur.”
“Sebab itulah artikel ni aku simpan.  Sangat berkaitan dengan perjalanan hidup aku dan aku tak mahu mati macam dia orang – mati dalam kekesalan.”  Ah Zam menamatkan ulasannya tentang “epitome dan pinnacle of life.”
Ah Matt diam… sambil mendengar dengan teliti ungkapan dari Ah Zam dia teringat zaman dimana mendapatkan rezeki dengan cara tidak halal menjadi amalannya.
Lupa diri, angkuh, dan sombong itulah makanan jiwanya setiap hari.
Dan sungguh benar dia tersentuh dengan artikel ini dan penjelasan dari Ah Zam.
4.  Now I know, when we have accumulated sufficient wealth to last our lifetime, we should pursue other matters that are unrelated to wealth… Should be something that is more important: Non-stop pursuing of wealth will only turn a person into a twisted being, just like me.  The wealth I have won in my life I cannot bring with me. – Steve Jobs
“Boleh aku mencelah kejap?”  Ah Matt seperti tidak tahan untuk berkongsi pengalamannya.
Ah Zam: “Oh ya… silakan.”
Ah Matt: “Ni… aku nak kongsi pasal kehidupan aku dulu-dulu.”
“Semenjak dari alam persekolahan aku selalu menang dalam macam-macam pertandingan terutama sukan.  Aku hero dan jaguh sekolah.”
“Kemudian aku kerja selepas STPM dan aku bangga dapat kerja awal – masuk pasukan beruniform.”
“Kawan-kawan aku masih sambung pengajian dia orang.”
“Sampai satu masa dia orang dengan kelulusan tinggi gaji besar dan aku ketinggalan dari segi pendapatan."

"Aku yang dulu jagoan... sudah terhina.  Aku tak boleh tahan disebabkan oleh sikap ego aku.”

Orang Miskin dan Susah Itu Ibarat Mesin ATM

“Kebetulan pula ada kawan ajak buat kerja ‘sampingan – pengaut kuasaan’.  Kau tahu lah, orang yang beruniform ni boleh buat duit anytime kalau mau.”

“Sungguh... aku banyak duit. Tapi, jiwa aku kosong."

"Aku tak punya perasaan kemanusiaan – hanya duit saja dalam kepala aku.”

“Aku melihat orang-orang susah sebagai mesin ATM. Mereka semua adalah nombor bagi aku."

"Sama seperti apa yang Dr. Richard Teo lakukan pada pesakitnya.”

“Senang nak pau dia orang ni yang jenis naik motor atau driver lori.  Kalau dia orang tak salah pun aku boleh cari atau reka kesalahan dia orang.”
“Aku jadi sangat tamak.”
“Dengan duit yang aku ada dari hasil tak halal tu aku jadi seorang yang bersikap sombong, angkuh dan berlagak.”
“Memang sungguh benar apa yang artikel tu tulis - non-stop pursuing of wealth will only turn a person into a twisted being.”
.
ketua-dan-pengarah-SPRM-bertumbuk
“Tapi Alhamdulillah… motor tu sudah aku jual. Kebanyakan barang yang aku beli dengan duit tak halal tu pun aku jual juga.”
“Eh Matt… kau cerita pasal ni, tu anak isteri kau tak dengar ka? “ Ah Zam bimbang.
“Dia orang dengar pun tak apa. Sebenarnya lagi baik.”
“Aku dah ceritakan pada dia orang semua hal ni sebelum aku jual motor aku. Aku sudah letih berbohong untuk menutup pembohongan yang sebelumnya.”
“Berterus terang itu sangat meringankan otak.  Tenang hidup.  Asyik berbohong dan menipu diri sendiri dan keluarga boleh terpancar stress tu diwajah kita.”
“Aku dah tak kisah dengan harta benda dan wang ringgit ni."

"Kalau kita sentiasa merasa miskin dan tak cukup, maka tak akan cukuplah. Tetapi bila kita bersyukur, sedikit pun sangat mencukupi."

"Allah sangat maha pengasih, penyayang dan pemurah.  Aku pegang itu saja sudah cukup.  DIA maha mencukupi.”

"Oh… baguslah kalau macam tu. Bukan semua orang boleh dapat berubah macam kau.  Ramai yang semakin celaru.  Langsung tak ingat mati… tau-tau mati macam tu jer."

"Aku rasa sangat bertuah jumpa kau dan dapat bersembang macam ni.” 
Perbualan mereka terhenti apabila Ah Matt menunjukkan restoran yang bakal mereka kunjungi untuk sarapan.  Ah Zam membelokkan kereta menuju restoran.

Soalan penutup bagi episod Steve Jobs & Richard Teo ini:-
Porsche-Dream-Destination-Center
Gambar: FB Mohd Zaki
1. Kebanyakan peniaga on-line memilih untuk berada di atas pagar atau play safe.  Maksudnya di sini ialah hal politik atau isu-isu yang telibat dengan kepincangan negara. 

Mereka lebih bersikap neutral supaya tidak dilihat berpihak dimana-mana puak. 

Adakalanya terarah untuk menyokong pemimpin-pemimpin tertentu yang punya kuasa. 

Walaupun kenyataan mereka yang dikatakan (so-called) pemimpin ini sangat dangkal dan dilihat bodoh.

Kerana apa? Impian, kan?

Geran, projek, pinjaman, kelulusan permohonan itu ini, pangkat, jawatan, kenaikan gaji… pokoknya nak cari makan bang!!! 

Anda di mana? Berani tonjolkan diri? 

Lebih dari 90% tak berani, kan?

2. Orang kaya dan terkenal macam Steve Jobs dan Dr. Richard Teo menyesal dengan apa yang tidak mereka lakukan kerana terlalu mengejar hal dunia, namun itu tidak memberikan kebahagian yang mereka cari. 

Kita yang tak sekaya macam depa ni macamana?  

Ini adalah petunjuk… namun ego kita sering menutup hati dari melihat kebenaran. 

Kita terlalu kelaparan dan takut kehilangan sesuatu. Iaitu apa yang kita impikan.

Tapi anda boleh nampak, kan? Nampak apa tu?

3. Impian besar tidak mengapa asalkan pencapaiannya melalui jalan yang halal dan sah. Dari segi syarak dan juga undang-undang. Kat Sungai Besi ada satu center “Dream Destination.”

Ada sambungan ke? Ya... tak habis lagi cerita pasal Ah Matt ni. Meh tengok sini: "Haram Babi Haram Sungguh – Makan Rasuah Tak Haram?"

Eh... dah LIKE & SHARE ke belum?  OK... meh tekan butang bawah ni ek. Terima kasih!!!